Het is supervervelend. Je staat op de luchthaven op het vliegtuig te wachten en hij komt maar niet. De vertraging op het bord staat aangegeven, maar loopt elk half uur weer op. Het enige wat je weet is dat je vlucht vertraagd is, maar verder heb je geen flauw idee hoe lang het nog duurt.
Dit is mij inmiddels al twee keer overkomen. Een keer op de terugweg, van Kreta naar Nederland. De andere keer was een paar jaar geleden, van Nederland naar Kroatië.
Vertraging is vervelend, maar je kunt er helaas weinig aan doen. Vaak heb je echter wel recht op extraatjes, zoals eten en drinken. Is je vlucht nog langer vertraagd, heb je vaak zelfs recht op geld terug! Ik vertel je graag wat meer over mijn ervaringen met vertraging en wat je moet weten.
Inhoud van dit artikel
Verordening 261/2004
In 2005 is Verordening 261/2004 in werking getreden. Een Europese Verordening waarin de rechten van passagiers bij vluchtvertraging, annulering en instapweigering zijn vastgelegd. Omdat het een Europese Verordening is, betekent dit dat deze wetgeving alleen geldt voor vluchten vanuit of binnen de EU, of wanneer je vliegt met een Europese luchtvaartmaatschappij naar een land binnen de EU.
Vlucht vertraagd? Ken je rechten
Als je hoort dat je vlucht vertraagd is, vraag dan altijd direct wat je rechten zijn bij de balie van jouw luchtvaartmaatschappij. Bij twee uur vertraging heb je namelijk al recht op verzorging, wat inhoudt dat je maaltijden, verfrissingen en/of communicatiemogelijkheden krijgt van de luchtvaartmaatschappij. Meestal krijg je dan vouchers waarmee je zelf eten en drinken kunt uitzoeken bij de vele restaurantjes op de luchthaven.
Mocht je vlucht pas de volgende dag plaatsvinden, dan heb je ook recht op een overnachting en vervoer van en naar de accommodatie. Regelt de luchtvaartmaatschappij dit niet, dan kun je dit zelf regelen en de kosten declareren. Bewaar in dat geval dus altijd de bonnetjes!
Geld terug bij vertraging
Wanneer je vlucht minstens drie uur vertraagd is, hoor je geld terug te krijgen van de luchtvaartmaatschappij. Hoeveel dat is, hangt af van de afstand. De bedragen zijn wettelijk vastgelegd in Verordening 261/2004, ik heb ze voor je op een rijtje gezet:
Vlieg je binnen de EU?
- Een vlucht tot 1500 km geeft recht op € 250,- vergoeding.
- Een vlucht van meer dan 1500 km geeft recht op € 400,- vergoeding.
Vlieg je buiten de EU, maar met een Europese luchtvaartmaatschappij?
- Een vlucht tot 1500 km geeft recht op € 250,- vergoeding.
- Een vlucht van meer dan 1500 km, maar tot en met 3500 km, geeft recht op € 400,- vergoeding.
- Een vlucht van meer dan 3500 km geeft recht op € 600,- vergoeding.
Een kleine aantekening: als de vertraging bij een vlucht van meer dan 3500 km tussen de drie en vier uur is, heb je maar recht op 50% van de vergoeding.
Recht op vergoeding: zelf regelen of via een claimbureau?
Oké, je hebt vertraging en je bent tot de conclusie gekomen dat je recht hebt op een vergoeding. En dan? Ga je het zelf regelen of schakel je een claimbureau in? Het voordeel van zelf regelen, is dat wanneer je de vergoeding ontvangt, deze volledig van jou is. Claimbureaus doen het immers niet gratis voor je (nou ja, ze werken meestal op een no cure no pay basis).
Het voordeel van claimbureaus is echter wel dat zij al jarenlange ervaring hebben met dit soort zaken, en een heel juridisch team achter zich hebben om alles voor je te regelen.
De voor- en nadelen van zelf regelen
Toen ik in 2012 na meer dan zes uur vertraging eindelijk het vliegtuig instapte was ik boos. Zes uur vertraging! En om er nog een schepje bovenop te doen: we konden nog eens drie kwartier wachten in het vliegtuig, omdat het te druk was bij Schiphol om te kunnen landen. Voor die totaal zeven uur vertraging wilde ik vergoeding hebben, en daar had ik ook recht op.
Ik besloot het toen zelf te doen. Zelf de voorbeeldbrieven van internet te downloaden, ze bij te werken. Formulieren in te vullen en alles opsturen. Vervolgens werd ik van het kastje naar de muur gestuurd. Maanden verstreken en uiteindelijk verjaarde de case. Ik had niet alleen zeven uur vertraging gehad, maar ook een hoop frustratie, verloren tijd, en ik hield er niets aan over.
Toch maar een claimburau inschakelen bij vertraging?
In 2018 hadden we op onze reis naar Kroatië drieënhalf uur vertraging op onze heenvlucht. Genoeg om volgens de Europese Verordening een vergoeding te krijgen. Dit keer besloot ik EUclaim in te schakelen. Ja, je bent 29% en € 26,- administratiekosten kwijt als de claim succesvol is. Maar het scheelde mij een heel hoop tijd en frustratie.
En met succes: kort na de claim ontving ik een e-mail met een statusupdate: “De vliegtuigmaatschappij heeft uw claim geaccepteerd en aangegeven de vergoeding te gaan betalen.”. Superfijn natuurlijk, en ook om het te laten weten middels een nuttig artikel.
“De vliegtuigmaatschappij heeft uw claim geaccepteerd en aangegeven de vergoeding te gaan betalen.”
– Mail van EUclaim
Op zoek naar meer tips over en tijdens het vliegen? Misschien vind je de volgende artikelen ook interessant!
Comments