• Home
  • Landen
    • Afrika
      • Seychellen
    • Azië
      • Verenigde Arabische Emiraten
    • Europa
      • Duitsland
      • Engeland
      • Frankrijk
      • Griekenland
      • Hongarije
      • Italië
      • Kroatië
      • Letland
      • Nederland
      • Oostenrijk
      • Spanje
      • Zwitserland
    • Noord-Amerika
      • Canada
      • Verenigde Staten
  • Reizen
    • Budget
    • Festivals
    • Stedentrips
    • Vervoer
  • Wintersport
  • Recepten
  • Persoonlijk
    • Reviews
    • Blogtips

Tips Op Reis

Tips voor en tijdens het reizen, ervaringen en meer!

Vervoer

Help, mijn vlucht is vertraagd!

By Samantha

Help, mijn vlucht is vertraagd!

Het is supervervelend. Je staat op de luchthaven op het vliegtuig te wachten en hij komt maar niet. Het enige wat je weet is dat je vlucht vertraagd is, maar verder heb je geen flauw idee hoe lang het nog duurt.

Dit is mij inmiddels al twee keer overkomen. Een keer op de terugweg, van Kreta naar Nederland. De andere keer was afgelopen zomer, van Nederland naar Kroatië.

Vertraging is vervelend, maar je kunt er helaas weinig aan doen. Vaak heb je echter wel recht op extraatjes, zoals eten en drinken. Is je vlucht nog langer vertraagd, heb je vaak zelfs recht op geld terug!

Inhoud van dit artikel

  • Verordening 261/2004
  • Ken je rechten
  • Geld terug bij vertraging
  • Recht op vergoeding: zelf regelen of via een claimbureau?

Verordening 261/2004

In 2005 is Verordening 261/2004 in werking getreden. Een Europese Verordening waarin de rechten van passagiers bij vluchtvertraging, annulering en instapweigering zijn vastgelegd. Omdat het een Europese Verordening is, betekent dit dat deze wetgeving alleen geldt voor vluchten vanuit of binnen de EU, of wanneer je vliegt met een Europese luchtvaartmaatschappij naar een land binnen de EU.

Ken je rechten

Als je hoort dat je vlucht vertraagd is, vraag dan altijd direct wat je rechten zijn bij de balie van jouw luchtvaartmaatschappij. Bij twee uur vertraging heb je namelijk al recht op verzorging, wat inhoudt dat je maaltijden, verfrissingen en/of communicatiemogelijkheden krijgt van de luchtvaartmaatschappij. Meestal krijg je dan vouchers waarmee je zelf eten en drinken kunt uitzoeken bij de vele restaurantjes op de luchthaven.

Mocht je vlucht pas de volgende dag plaatsvinden, dan heb je ook recht op een overnachting en vervoer van en naar de accommodatie. Regelt de luchtvaartmaatschappij dit niet, dan kun je dit zelf regelen en de kosten declareren. Bewaar in dat geval dus altijd de bonnetjes!

Geld terug bij vertraging

Wanneer je vlucht minstens drie uur vertraagd is, hoor je geld terug te krijgen van de luchtvaartmaatschappij. Hoeveel dat is, hangt af van de afstand. De bedragen zijn wettelijk vastgelegd in Verordening 261/2004, ik heb ze voor je op een rijtje gezet:

Vlieg je binnen de EU?

  • Een vlucht tot 1500 km geeft recht op € 250,- vergoeding.
  • Een vlucht van meer dan 1500 km geeft recht op € 400,- vergoeding.

Vlieg je buiten de EU, maar met een Europese luchtvaartmaatschappij?

  • Een vlucht tot 1500 km geeft recht op € 250,- vergoeding.
  • Een vlucht van meer dan 1500 km, maar tot en met 3500 km, geeft recht op € 400,- vergoeding.
  • Een vlucht van meer dan 3500 km geeft recht op € 600,- vergoeding.

Een kleine aantekening: als de vertraging bij een vlucht van meer dan 3500 km tussen de drie en vier uur is, heb je maar recht op 50% van de vergoeding.

Recht op vergoeding: zelf regelen of via een claimbureau?

Oké, je hebt vertraging en je bent tot de conclusie gekomen dat je recht hebt op een vergoeding. En dan? Ga je het zelf regelen of schakel je een claimbureau in? Het voordeel van zelf regelen, is dat wanneer je de vergoeding ontvangt, deze volledig van jou is. Claimbureaus doen het immers niet gratis voor je (nou ja, ze werken meestal op een no cure no pay basis). Het voordeel van claimbureaus is echter wel dat zij al jarenlange ervaring hebben met dit soort zaken, en een heel juridisch team achter zich hebben om alles voor je te regelen.

De voor- en nadelen van zelf regelen

Toen ik in 2012 na meer dan zes uur vertraging eindelijk het vliegtuig instapte was ik boos. Zes uur vertraging! En om er nog een schepje bovenop te doen: we konden nog eens drie kwartier wachten in het vliegtuig, omdat het te druk was bij Schiphol om te kunnen landen. Voor die totaal zeven uur vertraging wilde ik vergoeding hebben, en daar had ik ook recht op. Ik besloot het toen zelf te doen. Zelf de voorbeeldbrieven van internet te downloaden, ze bij te werken. Formulieren in te vullen en alles opsturen. Vervolgens werd ik van het kastje naar de muur gestuurd. Maanden verstreken en uiteindelijk verjaarde de case. Ik had niet alleen zeven uur vertraging gehad, maar ook een hoop frustratie, verloren tijd, en ik hield er niets aan over.

Toch maar een claimburau?

Dit jaar hadden we op onze reis naar Kroatië drieënhalf uur vertraging op onze heenvlucht. Genoeg om volgens de Europese Verordening een vergoeding te krijgen. Dit keer besloot ik EUclaim in te schakelen. Ja, je bent 29% en € 26,- administratiekosten kwijt als de claim succesvol is. Maar het scheelde mij een heel hoop tijd en frustratie. En met succes: deze week ontving ik een e-mail met een statusupdate: “De vliegtuigmaatschappij heeft uw claim geaccepteerd en aangegeven de vergoeding te gaan betalen.”. Zo gelukkig als ik was, besloot ik dit direct met jullie te delen middels deze post.

Help, mijn vlucht is vertraagd!

Gerelateerde artikelen

  • 6 Nuttige tips om je vliegangst te overwinnen
    6 Nuttige tips om je vliegangst te overwinnen
  • Onze reis door Kroatië, van Zagreb tot Dubrovnik
    Onze reis door Kroatië, van Zagreb tot Dubrovnik
  • Zo kies je de volgende bestemming voor je stedentrip
    Zo kies je de volgende bestemming voor je stedentrip
  • De 10 leukste dingen om te doen in Zagreb
    De 10 leukste dingen om te doen in Zagreb

Share

Share
Tweet
Email
Pin
Comment
Previous
Next

Comments Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tips Op Reis

Zoeken

Over Samantha

Samantha | TipsOpReis.nl

Hi! Ik ben Samantha, 33 jaar oud, getrouwd met Peter en ‘personeel’ van onze katten Zoef en Obi. Reizen is mijn passie, vooral stedentripjes en de landen die net wat dichterbij huis liggen.

Ik heb TipsOpReis opgericht na onze reis door Kroatië in 2018. Naast dat we veel dingen uit moesten zoeken en moesten ontdekken, waren veel vrienden en bekenden ook zeer geïnteresseerd in onze reis. Een uitstekende combinatie dus om onze ervaringen te delen via een blog!

ReizenReizen

Get Social

  • Bloglovin
  • E-mail
  • Instagram
  • Pinterest

Recente berichten

  • Duurzaam op vakantie gaan met de auto
  • 9 Leuke dingen om te doen in Lisse
  • Je vakantiefoto’s terugbrengen in je decor
  • Autorijden in Frankrijk: dit moet je weten!
  • Review: Hotel Lo Stambecco in Breuil-Cervinia

Ontdek alles op TipsOpReis

  • Reizen
  • Afrika
    • Seychellen
  • Azië
    • Verenigde Arabische Emiraten
  • Noord-Amerika
    • Canada
    • Verenigde Staten
  • Europa
    • Duitsland
    • Engeland
    • Frankrijk
    • Griekenland
    • Hongarije
    • Italië
    • Kroatië
    • Letland
    • Nederland
    • Oostenrijk
    • Spanje
    • Zwitserland
  • Budget
  • Festivals
  • Vervoer
  • Stedentrips
  • Wintersport
  • Recepten
  • Persoonlijk
    • Reviews
    • Blogtips
  • Over Tips Op Reis
  • Help Tips Op Reis
  • Contact
  • Privacybeleid
  • Over Tips Op Reis
  • Help Tips Op Reis
  • Contact
  • Privacybeleid

Copyright 2023 TipsOpReis.nl | Tips Op Reis is een handelsnaam van Frisse Berglucht

Helaas moet ik je lastigvallen met deze vraag: De Europese wetgeving vraagt om het kunnen accepteren van cookies.

Cookies worden alleen gebruikt voor het bijhouden van bezoekersaantallen en het tonen van advertenties (zodat de hosting ook betaald kan worden).

Je kunt er meer over lezen in het privacybeleid, of instellen via settings.

Privacyoverzicht

 

Noodzakelijke cookies

Noodzakelijke cookies worden opgeslagen, zodat je jouw voorkeur de volgende keer niet nog een keer hoeft aan te geven.

Als je deze cookie uitschakelt, worden je voorkeuren niet opgeslagen. Dit betekent dat bij een volgend bezoek je de vraag om cookies te accepteren weer te zien krijgt.

3rd Party Cookies

TipsOpReis.nl gebruikt Google Analytics om anonieme gebruikersdata te verzamelen, zoals het aantal bezoeken en populaire pagina's.

Daarnaast gebruikt TipsOpReis.nl Google AdSense voor advertenties. De inkomsten hiervan worden gebruikt om de hosting te betalen.

Door het accepteren van deze cookies help je TipsOpReis.nl verbeteren!

Accepteer noodzakelijke cookies eerst, zodat we je voorkeuren op kunnen slaan!

Privacybeleid

Meer informatie over ons privacybeleid.